Fjällveckan…redan en vecka sedan!

Äntligen kom v 39 och resan mot Härjedalen kunde börja. Vi skrivandets stund så har vi redan hunnit vara i fjällen en vecka och även hunnit vara hemma en vecka, men jag vill ändå berätta hur veckan i Härjedalen blev och vad min man Mathias tyckte om sin allra första fjällvandring 🙂

Den 19/9 drog vi iväg efter att ha arrangerat öppet hus på Växjö BK. Vi körde till Forshaga där vi stannade hos goda vänner för en övernattning.
Söndag den 20/9 nådde vi fram till vårt mål..Torkilstöten i Ljungdalen!

Denna stuga skulle bli vår utgångspunkt för hela veckan. Vi vandrade varje dag men kom alltid tillbaka till stugan så vi kunde sova oförskämt bra och laga mysiga middagar och bara känna en total avkoppling som vi båda så väl behövde.
Det var 9 år sen jag sist var och vandrade och nu äntligen var jag här igen…bara känna den härliga fjällluften och ta djupa andetag och känna hur lugnet bara sprider sig i hela kroppen, den känslan kan jag leva länge på 🙂
Veckan blev verkligen så underbar som jag trodde att den skulle bli.
Många härliga turer med hundarna och älskade maken som även han njöt av hela denna veckan. Vidunderliga utsikter, långa jobbiga uppförsvandringar där man ibland undrar hur man ska orka nå till toppen, men man får oanade krafter och bara tanken på belöningen som väntade fick oss att orka vidare.
Belöningen är utsikten och att få laga mat uppe på toppen eller vid någon fjällsjö.
Hundarna njöt för fulla muggar och jag som hade planerat att min snart 15 åriga Thelma skulle åka i ryggsäck, men hon hade helt andra tankar..här skulle det vandras sa hon och Thelma njöt till max av alla våra turer 🙂
Första turen ledde oss till Öjön. En ganska lätt vandring på totalt 6 km och jag låter bilderna tala för sig själv.

Maten smakade himelskt gott!

Hundarna njöt också av sin medhavda matsäck 🙂

Mathias njöt även han av maten 🙂

Vy mot vårat vandringsmål 🙂

Dag 2: vandringen skulle bli 1.1 mil innan vi var tillbaka till stugan och Stortuvan stod och väntade på oss..men först tog vi en tur ner till Ljungdalen för att få tag i en karta över fjällarna så vi vet vart vi är någonstans, det är viktigt att ha koll på vart man är på väg.
Vi möttes av denna härliga syn nere i byn, getterna är på väg hem från sitt sommarbete. Buföring som de heter när getterna ska hem inför vintern.

Ja vi vet att man ska hundar kopplade i fjällen och det hade vi också men Ice var den enda av 4 som fick gå lös då han lyder tvärt och han jagar inget heller, vilket de andra 3 gärna gör.

Mathias med Pelle och Dixie och vi har precis nått toppen av Stortuvan och kan bara njuta av utsikten och alla vackra färger som är så här års 🙂

Thelma min fjälldrottning som ofta eller i ärlighetens namn alltid fick vänta in mig när vi stånkandes och pustandes stegade upp mot topparna..men Thelma hon trippade på hur lätt som helst.

Ice i egen hög person 😄

Maten puttrar på stormköket och även denna dag så smakade maten ljuvligt.

Thelma tycker att pauser är överskattade men när hon fick något att äta så var hon nöjd 🙂

Pelle och Dixie höll koll på alla renar som ev kunde dyka upp!

Husse…om jag ligger så här fint, kan jag inte få smaka din mat då? Bara liiite…

Vyn när vi äter är inte så galen. Kesusjön är det vi får njuta av!

Ice njuter av fulla drag i ljungen ❤

Vi hade en himla tur med vädret varje dag. Vi slapp regnet på dagarna när vi var ute, regnet kom på kvällarna istället och satt vi ändå i stugan och njöt av värmen och god mat så då gjorde inte det så mycket att det regnade.
Dag 3:
Vi tog en tur till Funäsdalen för att få se lite affärer och ha en vilodag men det blev ändå en vandring på 4.5 km när vi ”bara” skulle upp för en skidbacke…fy farao vad brant det var men upp kom vi och när vi väl kom upp så gick vi där uppe och bara njöt av all härlig utsikt.

Helagsfjällen ser man långt därborta under molnen, det är ca 12 km att gå dit och det är något vi skulle vilja göra men det kräver en övernattning i tält därborta så det får vi planera för nästa gång vi kommer upp.
Dag 4:
Turen blev 1 mil och målet var Himmelsrasta via Kesuboden där vi skulle äta underbart god gulaschsoppa.

Ryggsäckarna står redo för ännu en tur, den röda är Thelmas ifall hon inte skulle orka gå men tji fick jag men å andra sidan hade jag en ganska lätt ryggsäck att bära 😉 lite packning tog jag ändå så inte Mathias fick bära allting.

Gulaschsoppan var underbart god 🙂

Vyn över kesusjön

Mitt på fjället dyker Kesuboden upp där man kan fika eller äta lunch.

Mathias utanför Kesuboden 🙂

Efter en lång och väldigt blöt stigning på Himmelsrasta så ser vi målet, pga mycket regn på nätterna är markerna väldigt blöta och det blir extra tungt att vandra.

Vädret var inte med oss denna tur, inget regn men blåst och kyla..burr men vi fick lä så vi kunde fika och njuta lite av denna tur.

Kolla in Thelmas öron hahaha…men vilken tapper liten fjällbrud hon är ❤ hon hoppar och skuttar mellan tuvorna och över små bäckar, svansen viftar hela tiden av glädje.

En kåta som man kunde gå in i och söka skydd i om vädret skulle bli outhärdligt.

Dag 5:
En lättare tur fick det bli denna dag och målet var Silverfallet, men om den blev så lätt det vete katten för oj så blött det var hela tiden, klafs klafs och ännu mera klafs men vi nådde målet, njöt av egenlagad lunch och av ett underbart silverfall 🙂
Låt bilderna tala även på denna vandring.

Fläskpannkakan smakade mumsfillibaba!!

Thelma har en egen stil när hon pausar. Det gäller ju att sitta bekvämt när man är till åren kommen 😉

Pelle som vandrar för första gången var i sitt esse hela veckan…snacka om vad renar det fanns…precis överallt 😄

Dixie som tyckte att liggunderlaget var till henne 😄

Silverfallet är både vackert och mäktigt! Här stannande vi en stund och bara njöt!

Kvartetten med fallet i bakgrunden 🙂

En vecka går så fort när man har kul! Vi har verkligen hunnit koppla av och njuta av underbar natur tillsammans med våra pälsklingar. Nu började en resa hemåt på 90 mil men först en liten minitur på Flatruet som vi passerar på vägen hem.

Renar fick vi se mycket av till Pelles stora glädje 😉

Solen lös så vackert på berget så det såg ut som om det brann…

Herr och Fru Paulsson började nu sin resa hemåt, nöjda och välmående efter denna underbara vecka.
Tack Härjedalen och Ljungdalen för att vi fick vandra i dessa vackra fjällområden under en vecka. Vi kommer komma tillbaka 🙂
Kul att ni tittade in här och njöt av fjällen ihop med oss fast med hjäp av bilder!

Fotograf till alla bilderna är:  Catja Paulsson

Det här inlägget postades i Fjällen och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Fjällveckan…redan en vecka sedan!

1. Jeanette skriver:

Vad härligt ni måste haft det 🙂 Underbara bilder av en fantastisk natur, avkoppling i bästa sällskapet. Detta är ett upplägg som skulle passa mig med, att ha en fast punkt för god sömn och slippa slåss med tält och övrig utrustning.
    Thelma är en äkta liten terrier – kämpaglöd i allt som familjen hittar på.
    Ha de gott!

• Lillegardshundgladje skriver:

Vi hade det verkligen underbart 😄 vi mådde så bra bägge 2 och njöt till max av hela härliga veckan 😄

2. Yvonne Edin skriver:

Vilka fantastiska bilder du visar/delar med dig av, om er fjällresa 🙂
    Inte nog med dina fina bilder, du skriver så inlevelsefullt… Härlig läsning !!